Designguruen Roger Thomas er manden der i Las Vegas får folk til at føle sig så tilpas, at de vænner sig til at tabe
Jeg tror, at alle der kommer til Las Vegas eller The Sin CIty, undrer sig over eller måske snarere glæder sig over den opfindsomhed som hersker i designet af de mange hoteller, ressorts og casinoer.
Nu fulgte vi for et stykke tid siden Jesper Toftlund på hans seneste gambler-rejse til Las Vegas. Selv prisbillige middelklassehoteller som Downtown Grand er stylet efter alle kunstens regler. Og hvis folk i det hele taget føler sig godt tilpas i den generelle Las Vegas-styling, skyldes det ikke mindst designguruen Roger Thomas, der har arbejdet med flere af de rigtig store i Vegas og inspireret endnu flere.
Som slikhylderne i supermarkedet
Ligesom at supermarkederne har det med at opstille slik-hylder dér hvor du venter i kassekø og bliver fristet, så har Vegas’ stenrige bagmænd – med hjælp fra adfærdsforskere og en designer som Roger Thomas – regnet ud, hvad der skal til for at folk er særligt villige til at slippe slanterne.
Thomas, der skildres som en stilig og uhyre groomed herre i begyndelsen af 60’erne, arbejder meget med at gøre det så lækkert, smukt, spændende og behageligt for casino spillerne som muligt. Og han har haft meget at se til. Casinomorgulerne har, efter at adfærdspsykologerne og civiløkonomerne har blandet sig, fået en endog meget stor tro på, at omgivelserne er afgørende for hvad meget der bliver omsat og spillet.
Den gamle verdens pragt
Rogers har aldrig været bleg for at provokere et traditionelt konservativt amerikansk publikum med det bedste fra den europæiske skattekiste. Udover at interiøret skal kunne holde til at folk går blackout efter den sjette cocktail, så er det hans personlige opfattelse, at lænestole og sofaer aldrig er lavet bedre end under den franske kong Ludvig XV!
Det handler simpelthen om ultimativ komfort, og på de casinoer – The Mirage, Bellagio, Wynns m.fl. – Thomas har indrettet, går man løbende og måler på den merværdi som interiøret giver i form af belægning og omsætningen ved de enarmede banditter og ved bordene. Idealet er, at de komfortable, behagelige og smukke omgivelser skal virke som bedøvelse på gæsterne, så de helt glemmer, hvis huset ender med at vinde, for huset er så fedt!
Fra støvet til sensationelt nyt
Da det anerkendte amerikanske tidsskrift The New Yorker på et tidspunkt besøgte Roger Thomas på arbejdspladsen hos Wynns, var han netop ved at være færdig med at style et high-limit slot-maskine rum, der ellers gennem en menneskealder havde tiltrukket en solid målgruppe af ældre herrer. Indretningen var mørke vægpaneler, chesterfield stole og sofaer i mørk kalvehud, persiske tæpper på gulvet. Klubatmosfære. Dagslyset lukket ude.
Markedsanalysen havde imidlertid vist, at flere og flere kvinder følte sig kaldet til at spille high limit. Derfor ændrede Roger Thomas hele konceptet, så der pludselig blev stort lysindfald fra en frodig have, hvide søjler, draperede gardiner, marmorgulv.
Man behøver ikke at sige, at omsætningen straks derefter steg, og Roger Thomas kamp for at re-style Las Vegas har ikke mindst handlet om at gøre op med fortidens tyrkertro på, at spilleautomaterne helst skulle ligne noget som var tegnet af to ludere og en spilleautomatreperatør.
Fortidens mørkemand
Faktisk var der i gamle dage, det vil sige tilbage i 1960’erne, en helt fast formel for, hvordan casinoer skulle indrettes. Kodeordet var Bill Friedman, en gambler, der begyndte at undervise i ”casino management” på University of Nevada. Friedmann, der var ulyksaligt forelsket i gambler verdenen (og havde tabt en hel masse penge) havde ud fra sit indgående kendskab til Las Vegas skabt en 630 siders manual ”Designing Casinos to Dominate the Competition”, hvor han præsterede forskellige grundregler – som altid at foretrække lavloftede lokaler (Principle 8), at spilleautomaterne skal arrangeres i en slags labyrint (Principle 4), at møblerne ikke må stjæle billedet fra gambling tilbehør (Principle 9), og at der aldrig må være længere end tre meter fra hotel-indgangen til hvor gambling-arealet begynder! Friedman var desuden tilhænger af, at gamblerne skulle berøves fornemmelse for tid og sted ved at man holder dagslyset ude.
Thomas har videnskaben i ryggen
Roger Thomas har ikke gjort andet end at gøre oprør mod dette koncept. Hans gennembrud har været indretningen af det 9 milliarder kroner dyre Bellagio hotel, der på et tidspunkt genererede fire gange så meget omsætning som Vegas standard.
Roger Thomas gode resultater er blevet bekræftet af forskning ved University of Guelph i Canada, hvor man gennem Panoscope-optagelser, altså gennem 360-graders, kan konstatere, at Thomas’ styling langt bedre passer gamblerne. Professor Karen Finlay taler i en artikel i The New Yorker om at folk langt mere opfatter de nye casinoer som et tilflugtssted, et ”refuge” og at stress-niveauet simpelthen er lavere. Finlay refererer til Thomas indretninger som ”legepladser for voksne”: ”Disse casinoer har en masser lys og er nemme at finde rundt i. De får dig til at føle dig hjemme og minder dig hele tiden om, at man også kan have det skægt.”
Roger Thomas er kommet ind i business gennem sin far E. Parry Thomas, der tilbage i 1950’erne som direktør for Bank of Las Vegas var et af de første pengeinstitutter som udlånte penge til seriøse casino virksomheder. Indtil da havde casinoerne måttet tage til takke med lån fra mafiaen. Takket været chef designerens far blev mafiaen trængt ud i mørket hvad kreditgivning
Læs også: Hvordan bliver man oddsætter?